• 1396/11/26 - 10:11
  • تعداد بازدید خبر : 132
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

دانستنی هایی در مورد داروی پلاویکس

داروی پلاویکس....................

پلاویکس یا زیلت اسامی تجاری مختلفی از داروئی بنام کلوپیدروگرل هستند که به عنوان داروی ضد پلاکتی استفاده می شود. 
از زمان ورود این دارو به بازار پزشکی تحول عظیمی در کاهش عوارض آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی وعود مجدد حملات قلبی عروقی و مغزی به وجود آمد به طوری که میزان عوارض حاد آنژیوپلاستی مانند انسداد استنت ها ، لخته های داخل عروق ومیزان عود مجدد سکته های قلبی و مغزی به طور واضحی کاهش یافته است.
این دارو خصوصیت ضد پلاکتی دارد یعنی از تجمع پلاکت ها (که نقش کلیدی در ایجاد لخته های داخل عروقی و سکته های قلبی و مغزی دارند) و ایجاد لخته درعروق جلوگیری می کند. اثر این دارو مشابه آسپرین ولی با روش و ساز و کار متفاوت است.
موارد مصرف :
عمده ی مصرف این دارو در بیماران با مشکلات قلبی عروقی، سابقه حملات قلبی، سکته های مغزی و بیماری های عروق محیطی می باشد .
1. مصرف این دارو به همراه آسپرین بعد از سکته های قلبی و مغزی حداقل به مدت یک سال سبب کاهش حملات مجدد قلبی و مغزی می شود.
2. مصرف این دارو بعد از آنژیوپلاستی و استنت گذاری به همراه آسپرین میزان انسداد استنت و لخته شدن را به میزان زیادی کاهش می دهد که بسته به بیمار، نوع استنت و تعداد استنت حدود سه ماه تا یک سال و گاها بیشتر، طول زمان مصرف این دارومی باشد.
3. در بیماران با سکته های مغزی ، قلبی و بیماریهای عروق محیطی که به هر دلیلی قادر به مصرف آسپرین نیستند ، مانند حساسیت به آسپرین ، سابقه خونریزی های معده و دستگاه گوارش و... به عنوان جایگزین آسپرین می باشد.
4. جهت پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی در گروه خاصی از بیماران که قادر به مصرف آسپرین نمی باشند و یا به عنوان جایگزین آسپرین از این دارو استفاده می شود.
تقریبا تمام مطالعات نشان داده اند که مصرف همزمان این دو دارو در بیماران سکته قلبی و مغزی و افرادی که استنت گذاری شده اند عوارض بیماری و عود مجدد آن را کاهش می دهد.
عوارض این دارو نیز تا حدودی مشابه آسپرین است یعنی عوارض خونریزی دهنده و کبودی های پوستی دارد.
مهترین واکنش متقابل دارویی پلاویکس با داروهای مسکن می باشد که باعث افزایش ریسک خونریزی می شوند و نیز امپرازول که اثر پلاویکس را کم می کند.
مصرف این دارو حتما باید با نظر پزشک شروع و با نظر پزشک معالج نیز قطع شود.
  • گروه خبری : آموزش بیمار
  • کد خبر : 33823
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1396/11/26 10:11