• 1402/09/06 - 09:24
  • تعداد بازدید خبر : 111
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطلب آموزشی

کیفیت خواب و شیوع بیماری های قلبی عروقی

هرآنچه در مورد کیفیت خواب و شیوع بیماریهای قلبی و عروقی باید بدانید.

خواب یک فرآیند فیزیولوژیکی پیچیده و یک عملکرد حیاتی بدن است که تقریباً یک سوم زندگی انسان را شامل می شود و برای سلامت انسان بسیار مهم می باشد. که در سال های اخیر، تاثیر طول مدت خواب و کیفیت خواب بر پیامدهای بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است. یک نمایه خواب شامل کیفیت خواب و مدت زمان آن است.

اختلالات خواب، از جمله بی خوابی، مدت زمان ناکافی و کیفیت پایین خواب، بیش از 45٪ از مردم جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و تبدیل به یک نگرانی مهم بهداشت عمومی شده است. شواهد نشان داده است که اختلال خواب یک عامل خطر قابل توجه برای سکته های مغزی، بیماری عروق کرونر ، نارسایی قلبی و مرگ قلبی عروقی است. مشکلات خواب در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر ، شایع است. مطالعات نشان می دهد که بیش از نیمی از بیماران حداقل یک مورد مشکل شدید را گزارش کردند. علاوه بر این، مطالعات قبلی نیز ارتباط قابل توجهی را بین کیفیت پایین خواب و مدت زمان کوتاه آن با میزان بالاتر مرگ و میر ناشی از همه علل در جمعیت عمومی، نشان دادند. مطالعات متاآنالیز کوهورت آینده نگر نشان دادند که خواب با مدت طولانی در ارتباط با همه علل و مرگ و میر و کیفیت پایین خواب با خطر بالاتر بیماری عروق کرونر ، همراه بود.

بسیاری از مطالعات ارتباط بین مدت خواب و کیفیت آن با شیوع بیماری های قلبی عروقی  نشان دادند. همچنین مطالعات نشان داده اند که طول مدت خواب با مرگ و میر مرتبط است، علاوه بر آن بیان شد که مدت خواب کوتاه و طولانی هر دو عامل خطر بیماری های قلبی عروقی می باشد. همچنین برخی از مطالعات نشان می دهند که کیفیت پایین خواب در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا بدون آن با توجه به جنسیت، چاقی و شدت بیماری، متفاوت دارد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کیفیت خواب ضعیف ممکن است یک پیش بینی کننده بالقوه قابل تغییر پیش آگهی  بیماران مبتلا به  بیماری عروق کرونر قلب باشد. در مطالعه دیگری روی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب که اخیراً  انفارکتوس میوکارد را تجربه کرده اند، بیمارانی که مشکلات خواب داشتند، عملکرد سلامت جسمانی شان به طور قابل توجهی پایین تر از افرادی بود که بدون آن بودند.

با توجه به شیوع بالای اختلال خواب و وخیم تر شدن پیش آگهی بالینی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد، تحقیقات قبلی بر روی جمعیت مبتلا به  عروق کرونر غیر انسدادی اندکی بوده است و مکانیسم های ارتباط بین اجزای خواب و بیماری های قلبی هنوز نامشخص است. همچنین دانستن اینکه چگونه خواب ممکن است بر حفظ سلامت آن ها و مدیریت بیماری تأثیر بگذارد، بسیار مهم است. با توجه به عوارضی که اختلالات خواب می تواند در سیر بیماری قلبی و روند بهبودی بیمار بر جای گذارد و با در نظر گرفتن این موضوع که ارتقاء کیفیت خواب یکی از نیازهای قابل توجه بیمار محسوب می شود. همچنین برای پیشگیری ثانویه از بیماری های قلبی عروقی باید تلاش هایی برای بهبود کیفیت خواب و مدت زمان خواب در این جمعیت ها انجام شود.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 115199
کلمات کلیدی
مرضیه  علیپور
خبرنگار

مرضیه علیپور

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1402/09/06 09:24